Welkom bij de Bernina Bahn van regio Midden Nederland. Hier vind u meer informatie over deze spoorlijn en zijn omgeving in model en in het groot.

In de regio met ongeveer 40 leden, bouwen ruim 20 mensen mee aan onze modelbaan.
Onze vaste bouwavond is de dinsdag en de locatie is toegankelijk voor mindervaliden middels een traplift.
Een grote groep van ons komt elke dinsdag, de rest af en toe, hetzij voor de gezelligheid of om een speciaal bouwwerk te testen.
Enkele leden bouwen thuis aan een speciaal onderwerp zoals een replica van de gebouwen, een speciale auto of de elektronica.
Onze leeftijd loopt uiteen van 14 tot in de 80, er is plaats voor iedereen die van de bouw van modellen naar Zwitserse voorbeeld houdt, ook jeugdleden zijn welkom. Enige voorwaarde is dat je precisie in je werk wilt leggen en dat je er €10,- per maand voor over hebt.
We hebben als onderwerp gekozen voor de Bernina Bahn met de stations Alp Grüm, met zijn prachtige bocht en het grensstation Campocologno, met zijn houtverlading. Deze wens kwam voort uit de voorkeur van de meeste leden voor de Rhätische Bahn en het feit dat de Bernina Bahn nog nauwelijks in model was gebouwd. Onze wens was het realiseren van een modulaire baan met groot hoogteverschil.

Hieronder vind u een "luchtopname" van onze baan. Daarin kunt u op diverse plaatsen klikken voor nadere informatie over dat deel van onze baan en het origineel.
Via de linker kolom vindt u nog verschillende andere aspecten van onze modelbaan. Waar wij dingen nabouwen zijn de pagina's gemengd met opnames van de werkelijkheid.
U kunt op deze pagina en op bijna alle volgende pagina's op de foto klikken voor een vergroting in een nieuw venster.

Wilt u met ons mee gaan bouwen dan hoor ik dat graag, bij voorkeur via e-mail.
Mijn adres is regiocoördinator regio Midden Nederland

Alp Grüm Schaduwstation onder Alp Grüm rail spiraal meertje Brusio kloofmodule Campocologno Cavaglia hoekmodule

Grootbedrijf op de Bernina

De Bernina Bahn start in de plaats St. Moritz in het Ober-Engadin op een hoogte van ongeveer 1750 m, van hieraf klimt de spoorlijn naar de Bernina Pas, op 2250 m. Dit is "slechts" een hoogteverschil van 500 m.
Tijdens de klim naar de pas komt u langs een aantal prachtige uitzichten op de omringende bergen van de Bernina groep en de gletschers die hiervan af komen. Een speciaal voorbeeld hiervan vind u kort na het stationnetje Morteratsch, een haarspeldbocht brengt u direct tegenover de Morteratsch gletscher met het uitzicht op de besneeuwde toppen van o.a. de Piz Palü en Piz Bernina (4049 m).

Vanaf de pashoogte ( station Ospizio Bernina op 2250 m ) begint een langzame afdaling naar een prachtig uitzicht over het dal vanuit het station Alp Grüm ( 2091 m ). Vanaf Alp Grüm kun je 400 m lager het dal zien met de spoorlijn en het station Cavaglia. Vanaf Alp Grüm begint de echte afdaling naar de stad Tirano, 1600 m lager in Italië. De afdaling na Alp Grüm is gerealiseerd d.m.v. een aantal haarspeldbochten en keertunnels, de maximale helling is 7% zonder gebruik te maken van tandrad. Deze steile afdaling duurt onafgebroken tot de hoofdstad van het dal, Poschiavo ( 973 m ).
Hieronder een klein overzicht van de lijn onder het station van Alp Grüm.

Legenda:
1 Grüm-Galerie (264m)
2 Obere Palü-Galerie (239m)
3 Palü-Tunnel (254m)
4 Untere Palü-Galerie (347m)
5 Stablini-Tunnel (290m)
6 Val-da-Pila-Galerie I (213m)
7 Val-da-Pila-Tunnel (227m)
8 Val-da-Pila-Galerie II (125m)
9 Acqua-da-Pila-Viadukt (32m)
10 Viadotto-Pila-Galerie (88m)

Tijdens de reis door de zuidelijke plaatsjes rijdt de trein een paar keer als een soort tram door de straten. Er blijft dan weinig of geen ruimte over voor de auto's. De dorpspassage is dan even geheel onderbroken voor het autoverkeer.

Verder, richting de Italiaanse grens wordt het dal weer iets steiler dan de maximale 7% die de trein aan kan. Hier, bij de plaats Brusio, heeft met een lus gemaakt waar de trein via een cirkelvormig viaduct onder de eigen lijn door gaat om zo weer op de dalbodem te komen.

Direct ten zuiden van het station Campocologno is een ijzeren hek geplaatst om de grens met Italië tijdens de nacht te kunnen afsluiten. Dit om doorgang van illegale immigranten tegen te gaan.

Aan het eind van de lijn, in Tirano, is er een mogelijkheid om over te stappen op de Italiaanse spoorwegen ( FS ) om eventueel verder Italië in te reizen.
Of met de Zwitserse postbus naar Lugano.

Hier een kaart, een uitvergroting van zuidoost Zwitserland met de Bernina Bahn.
Op de plaats naam kunt u klikken voor een kleine beschrijving van deze plaats, meestal met foto's.
De roodgekleurde plaats namen zijn de locaties die wij op onze modelbaan als onderwerp hebben gekozen. Deze pagina's zijn dan ook een combinatie van foto's uit het origineel en het model.
Meer over onze modelbaan onder de kaart of in het menu ter linker zijde.

gegevens over de lijn

Rhätische Bahn - Bernina-Bahn

Openingen en Fusie Pontresina - Morteratsch * 01.07.1908
Poschiavo - Tirano * 01.07.1908
Celerina - Pontresina * 18.08.1908
Morteratsch - Bernina Suot * 18.08.1908
St.Moritz - Celerina * 01.07.1909
Bernina Suot - Ospizio Bernina * 01.07.1909
Ospizio Bernina - Poschiavo * 05.07.1910
Fusie BB/RhB 01.01.1943
Elektrisch Bedrijf

Vanaf het begin tot 1936, 750 V gelijkstroom,
daarna 1000 V gelijkstroom

Technische gegevens Spoorbreedte 1000 mm
Totale Lengte 60688 m
Maximale Stijging 7,0 %
Minimale Radius 45 m
Aantal Bruggen 47
Aantal Tunnels 11