Pontresina, 1736 m.

Komend van St Moritz komt het spoor kort voor Pontresina samen met dat van de stamnet van de Rhätische Bahn uit Samedan. Samen gaan ze het station binnen. De perronbezetting in Pontresina is volgens een vast patroon. De regionaal trein vanuit Scuol-Tarasp en Samedan komt altijd binnen op spoor 1. Ook spoor 2, zie foto hiernaast, is voor het materieel van het stamnet. De treinen van en naar St Moritz stoppen altijd aan het middenperron op spoor 4. 

De treinen die van het hoofdnet komen ( via Samedan ) en op de Bernina Bahn verder gaan of andersom stoppen altijd op spoor 3, ook aan het midden perron. De reden hiervoor is dat spoor 3 het enige spoor is waarvan de bovenleiding omgeschakeld kan worden tussen de spanningssoorten van de 2 lijnen. Het hoofdnet werkt op 11,5 kV wisselspanning en de Bernina Bahn met 1000 V gelijkspanning. Voor de treinen die van de ene naar de andere lijn overgaan betekent dit, dat hier altijd van locomotief moet worden gewisseld en dat kan alleen op spoor 3. Spoor 1 en 2 hebben altijd 11,5 kV wissel spanning en de sporen 4 t/m 8 hebben altijd 1000 V gelijkspanning. Voordat de omschakelmogelijkheid van spoor 3 bestond stond hier altijd 11,5 kV wisselspanning op de bovenleiding. Treinen die van het hoofdnet naar de Bernina Bahn moesten werden hier overgenomen door minstens 1 van de 2 beschikbare diesel/elektrische locomotieven van het type Gem 4/4. Deze kunnen op de Bernina Bahn onder de bovenleiding rijden terwijl op het hoofdnet op diesel moet worden overgeschakeld. Deze Gem 4/4 locomotieven moesten dan de trein op diesel uit het station Pontresina trekken tot aan de halte Morteratsch. Hier kon dan op elektrisch rijden via de bovenleiding worden overgeschakeld voor de beklimming van de echte pas. Dit overschakelen kunnen de Gem 4/4 locomotieven niet doen tijdens het rijden. Het traject tot Morteratsch is niet echt steil dus ze hebben hun echte vermogen pas na Morteratsch nodig.

Hieronder nog 2 foto's genomen tijdens het jubileum in 2010.

Voor een virtuele treinreis start hier op Google streetview.

Voor de kadastrale kaart van het station klik hier op admin.geo.ch.

Terug naar het modelbaan overzicht op de introductie pagina.