Op deze pagina vind u details van de wisselstraat voor het uitrijden van het schaduwstation Erstfeld.
Let speciaal op de gebruikte overbrenging van de wisselaandrijving naar het wissel zelf.

 

7-Okt-2014:
Het monteren van de wisselaandrijvingen is gelukt.
Hieronder een paar foto's die laten zien hoe wij de "aandrijving op afstand" hebben aangelegd.
Eerst de bedding met daarin de insnijdingen voor de afstandbediening. Daarnaast alle wissels en aandrijvingen gemonteerd.

 

De koppeling tussen de aandrijving en de wissel is een staaldraad die door een plastic buis loopt, als je die buis aan het begin en einde vast lijmt kan de buis in een bocht worden gelegd zonder dat de staaldraad weg kan. Je moet alleen de bocht flauw houden anders gaat hij stroef lopen. Deze techniek wordt veel toegepast in de vliegtuigmodelbouw voor de bediening van staartroer en hoogteroer.
Het witte hulpstukje is om de aandrijving makkelijker te kunnen vervangen / onderhouden als de module straks dichtgebouwd is. Hij kan er nu onder geschoven worden en met slechts 1 schroefje worden vastgezet. Hij zit dan altijd precies op dezelfde plek.

 

9-Sept-2014:
Aan de rechterzijde zijn we met de spiraal van / naar het schaduwstation bezig.
We dachten dat er plaats was voor 3 wissels in deze module maar er passen er wel 5 in, dat komt goed uit. Hieronder is te zien hoe we denken dat de wisselmotoren geplaatst kunnen worden zodanig dat ze altijd bereikbaar blijven. De wissels worden toch aangedreven via een flexibele draad die door een buis loopt dus de motoren hoeven er niet per sé naast of onder te liggen.

 

Klik hier om terug te keren naar het overzicht van de baan.