Alp Grüm, 2091 m.
 

Deze pagina besteed aandacht aan het station Alp Grüm met zijn markante haarspeldbocht.

Vanaf het station Alp Grüm daalt de spoorweg met de maximale helling van 7% en daalt d.m.v. verschillende haarspeldbochten die soms in de open lucht en soms in een tunnel zijn gebouwd. Onderweg naar het station Cavaglia wisselt de trein daardoor meerdere malen van richting. De eerste haarspeldbocht, hier afgebeeld, is het meest bekend omdat de trein hier op de rand van de helling rijdt. Ook vanaf het 400m lager gelegen station Cavaglia is deze bocht zichtbaar.

Hieronder een foto verslag van het station Alp Grüm zoals wij dat op onze baan hebben nagebouwd, gemengd met opnames uit het origineel.
Klik op de foto's voor een vergroting in een nieuw venster.
Ga hier direct naar de onderste modelopname..

 

Alp Grüm op onze modelbaan.

2024
Een mooi overzicht van de kenmerkende bocht onder Alp Grüm op onze modelbaan.

Dec 2004

Hieronder een vergelijk met de werkelijkheid.

De bocht van Alp Grüm in 2003 (enkelspoor).

De bocht van Alp Grüm in 2010 (dubbelspoor).

 

Hieronder beschrijf ik Alp Grüm van boven naar beneden gemengd met beelden uit het echt.

 

Maart 2009
Overzicht van Alp Grüm.
Genomen tijdens Rail 2009.

Sept 2005
De rotswand achter het station.

sept 2005
Huizen van papier. Via een computer programma zijn verschillende huizen op schaal getekend, afgedrukt en in elkaar geplakt. Zo ook het stationsgebouw van Alp Grüm.
Op deze manier kan je sneller als van plastic huizen maken om zo de baan toonbaar te maken.

Alp Grüm aangekleed

April 2010
Het station van Alp Grüm is nu voorzien van poppetjes en een fotograaf.
Met behulp van een kleine witte LED is het net alsof de fotograaf op de hoek van het terras regelmatig een foto van de omgeving of de langskomende trein maakt.
Als basis voor de elektronica hierachter gebruiken we een IC van het type NE555.

Vanaf het station Alp Grüm lopen "een paar" wandelpaden die leiden naar nog mooiere uitzichtpunten of naar een volgend station.

Maart 2009
Het stationsgebouw is nu in plastic uitgevoerd. Het was een hele toer maar het ziet er erg fraai uit.

Maart 2008
Hier in Alp Grüm geen geasfalteerd werkterrein maar gewoon grind. In verschillende grofheden en kleuren, en afgewisseld met gras. Het meeste grind dat we gebruiken komt uit Zwitserland.

Okt 2008
De grote bocht. Als je hier achter in de trein zou kunnen zitten, zie je de locomotief recht naast je. Net als in het echt. Let op de speciale bovenleiding.

Hieronder een vergelijk met de werkelijkheid.

De bocht van Alp Grüm in 2003 (enkelspoor).

De bocht van Alp Grüm in 2010 (dubbelspoor).

April 2007
Huis mooi gelegen. Met gemaaide weide vlak onder Alp Grüm.

Maart 2005
Onderweg naar Alp Grüm. Deze trein bevind zich net onder het station en moet de grote bocht nog door.

April 2007
Tot slot hier nog een filmpje van de eerste rit met de pantograaf omhoog in de bocht van Alp Grüm.

Tijdens de afdaling naar Cavaglia gebruikt ook de lijn ook het zijdal "Val Pila" om voldoende hoogte te verliezen. De oversteek van Val Pila wordt gevormd door een haarspeldbocht op een brug, direct gevolgd door een lawinegalerij.

Val Pila bocht, jammer van de hoogspanningsleidingen.

Vanaf het terras waarop het station ligt heb je een prachtig uitzicht op de Palü gletscher, tegenover het station.
Ook kun je aan de zuidkant van het station ver het Puschlav dal in kijken.

 

Palü gletscher.

Uitzicht op het Puschlav.

 

Er is een pad vanaf de noordkant van het station naar een hoger gelegen restaurant waar je kunt genieten van een beter uitzicht over het Puschlav dal, hier is ook het lager gelegene plateau met het station Cavaglia zichtbaar. Vanaf het hogere restaurant kun je nog op een paar plaatsen het spoor tussen Alp Grüm en Cavaglia zien met soms scherpe bochten. 
Ook aan de zuidzijde maar nu direct naast het station gaat een pad omlaag naar het station Cavaglia, 400 meter lager. Dit is een niet zo moeilijk pad maar goede wandelschoenen zijn wel nodig. Onderweg kom je langs een vroegere inhaalplaats, Stablini, die onlangs is teruggebouwd naar een automatisch passeerstation. Dit moet er voor zorgen dat het aantal treinbewegingen op de zuidelijke Bernina Bahn kan toenemen.

Aan de noordzijde van het station loopt een pad omhoog. Dit leidt naar het hoogste station op de lijn, Ospizio Bernina. Dit is een makkelijke wandeling die vooral over een breed pad voert, het hoogteverschil is slechts 200 meter. Vrij snel splitst het pad zich en kan je ook naar het eerder genoemde, hoger gelegen restaurant, Sassal Masone, lopen.

Sassal Masone.

Wijnopslag in "Crotti".

Hier vind je ook ronde stenen koepels, typisch voor deze omgeving en lokaal bekend als "Crotti", voor de opslag van wijn, melk en ander voedsel. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht op de helling onder het station Alp Grüm met de spoorlijn die hier op twee niveaus zichtbaar is, zie foto's bovenaan deze pagina.  Voor de wandelaar met uithoudingsvermogen is er de mogelijkheid om verder te gaan naar de Palü gletscher of zelfs de helling tegenover het station om dan via overzijde van het dal af te dalen naar Cavaglia.

Wilt u een vergelijk maken met het origineel, start hier op Google streetview.

Voor de kadastrale kaart van het station klik hier op admin.geo.ch.

Terug naar het modelbaan overzicht op de introductie pagina.