Alp Grüm, 2091 m. |
Deze pagina besteed aandacht aan het station Alp Grüm met zijn markante haarspeldbocht.
Vanaf het station Alp Grüm
daalt de spoorweg met de maximale helling van 7% en daalt d.m.v. verschillende
haarspeldbochten die soms in de open lucht en soms in een tunnel zijn
gebouwd. Onderweg naar het station Cavaglia wisselt de trein daardoor
meerdere malen van richting. De eerste haarspeldbocht, hier afgebeeld,
is het meest bekend omdat de trein hier op de rand
van de helling rijdt. Ook vanaf het 400m lager gelegen station
Cavaglia is deze bocht zichtbaar.
Hieronder een foto verslag van het station Alp Grüm zoals wij dat op
onze baan hebben nagebouwd, gemengd met opnames uit het origineel.
|
Alp Grüm op onze modelbaan.
2024 |
Dec
2004 Hieronder een vergelijk met de werkelijkheid. |
De bocht van Alp Grüm in 2003 (enkelspoor). |
De bocht van Alp Grüm in 2010 (dubbelspoor). |
De bocht van Alp Grüm in 2003 (enkelspoor). |
De bocht van Alp Grüm in 2010 (dubbelspoor). |
April
2007 |
|
Maart
2005 |
April
2007 |
Tijdens de afdaling naar Cavaglia gebruikt ook de lijn ook het zijdal "Val Pila" om voldoende hoogte te verliezen. De oversteek van Val Pila wordt gevormd door een haarspeldbocht op een brug, direct gevolgd door een lawinegalerij. |
Val Pila bocht, jammer van de hoogspanningsleidingen. |
Er is een pad vanaf de noordkant van het station naar een hoger gelegen
restaurant waar je kunt genieten van een beter uitzicht over het Puschlav dal,
hier is ook het lager gelegene plateau met het station Cavaglia zichtbaar. Vanaf
het hogere restaurant kun je nog op een paar plaatsen het spoor tussen Alp Grüm
en Cavaglia zien met soms scherpe bochten. |
Sassal Masone. |
Wijnopslag in "Crotti". |
Hier vind je ook ronde stenen koepels, typisch voor deze omgeving en lokaal bekend als "Crotti", voor de opslag van wijn, melk en ander voedsel. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht op de helling onder het station Alp Grüm met de spoorlijn die hier op twee niveaus zichtbaar is, zie foto's bovenaan deze pagina. Voor de wandelaar met uithoudingsvermogen is er de mogelijkheid om verder te gaan naar de Palü gletscher of zelfs de helling tegenover het station om dan via overzijde van het dal af te dalen naar Cavaglia. |
|
Wilt u een vergelijk maken met het origineel, start hier op Google streetview. |
|
Voor de kadastrale kaart van het station klik hier op admin.geo.ch. |
|
Terug naar het modelbaan overzicht op de introductie pagina. |