Deze pagina besteed aandacht aan Brusio, in het zuidelijke deel van de Bernina Bahn, met een prachtig viaduct.
Hieronder een foto verslag van het viaduct van Brusio zoals wij dat op
onze baan hebben nagebouwd, gemengd met opnames uit het origineel.
Klik op de foto's voor een vergroting in een nieuw venster.
Nu eerst een stukje modelbouw.
Één van onze leden, actief in regio zuidwest, heeft een model gemaakt van dit
keerviaduct bij Brusio.
Om dat hij er geen emplooi meer voor had is dit nu bij ons in de
regio geïntegreerd.
Het spoor heeft het hier te stellen met de iets te grote helling van het dal. De
trein kan niet meer als 7% helling aan.
Boven het station van Brusio hebben de bouwers het
spoor zigzag van de ene naar de andere kant van het dal laten lopen om het hoogte
verschil te over bruggen, maar onder het station werd het dal te smal voor die oplossing.
Men heeft hier een spiraalvormige brug gebouwd waar de trein over dan wel
onder zijn eigen spoor door rijd. Hiermee komt het spoor weer op de dalbodem terug en kan
normaal verder.
Op zich is het niets speciaals om via lussen hoogte te winnen maar normaal
wordt er in dergelijke gevallen een spiraalvormige tunnel gebouwd. Er zijn meerdere redenen aan te wijzen waarom
hier voor de oplossing van een spiraal in de openlucht is gekozen. Het landschap laat het nauwelijks toe om hier een
tunnel te boren, er zijn hier veel morene gletschers waar geen tunnel in te bouwen valt.
Ook ligt het onderste deel op de dalbodem waardoor met een relatief klein viaduct kon
worden volstaan. Als derde kan nog worden aangevoerd dat de Bernina Bahn als
toeristen baan is gebouwd en dat de reiziger op deze manier het beste uitzicht
behoud.
Hieronder een paar fotos van het viaduct en de beelden die binnen de lus staan.
Het gat rond Brusio gedicht.
06-dec-11.
Het landschap achter Brusio loopt nu mooi door.
Het landschap sluit aan.
08-mar-11.
Zie hoe de lijn in het landschap vloeiender verloopt nu de bult
links iets is verlaagd.
Ook de voorkant aanpassen.
22-feb-11.
Hierboven zie je dat bak een driehoek in de voorzijde heeft om naar
de Fremo vorm te komen. Deze driehoek verliep niet fraai en dat is
nu vloeiender gemaakt. Tevens hebben we het plan om de bak vloeiend
door te laten lopen naar de volgende bak met de brug. (De hoek links
op de foto hierboven)
Bergrug van voorste overgangsbak aangepast.
22-feb-2011
Zoals bij Brusio is getoond hebben we de bult van de voorste bak van Brusio
iets verlaagd om hem beter te laten aansluiten op het bestaande
landschap.
In dit geheel past ook de aanpassing van de overgangsbak zodat deze
nu vloeiend verloopt richting Brusio en Cavaglia.
Beter aan laten sluiten
15-feb-11.
DDe vorm van het landschap was niet naar de zin dus de zaag erin. het
is maar een kleine aanpassing en de mogelijkheid om aan Fremo te
koppelen blijft. Toch levert het een veel betere lijn van het
landschap op. Er gaat 7cm van de eenzame top af.
"De bult" van Brusio
1-mei-08.
Op deze foto zie je nog duidelijker dat er een groot gat zit in de
bergrug achter Brusio.
"De bult" van Brusio
15-feb-11.
TTijdens eurospoor zijn we het erover eens dat de vorm van het Fremo
kopschot geen fraai landschap oplevert op de bakken van Brusio. Nog
erger, er zit een gat in de bergwand. Het was fraaier geweest als er
nog een bak met alleen landschap bij zou komen om dit gat te
dichten, dan loopt de keien helling door. Dit zijn 2 aanpassingen en
die gaan we allebei doen. Peter gaat de nieuwe bak maken of
eigenlijk de kleine bak vergroten.
2009.
Bergbeklimmers bij
Brusio.
2009.
Brusio op Rail.
Brusio krijgt nieuwe bovenleiding
18-feb-09.
We willen proberen om op Rail 2009 met de pantograaf omhoog te rijden.
DDaarom is het nodig om Brusio van nieuwe bovenleiding te voorzien, de
oude is te stuk en te slap om te gebruiken.
Okt 2010
Tot slot van het model gedeelte een
film
van een trein op ons viaduct van Brusio. (40Mb)
Hierna een aantal opnames van het jaar 2008 en 2009.
Toen vond er een "aard"verschuiving plaats waarbij rotsblokken tot in de lus bij Brusio rolden.
Sinds begin 2009 verloopt het spoor hier ietsje dichter naar het dal.
Een steenlawine in December 2008 heeft hier het spoor bedekt en er moest
een nieuwe, veiligere plek gevonden worden voor de trein.
Dit is gebeurd bij de kleine steunwand een stukje boven de brug.
Het nieuwe spoor is 17 meter richting het dal verschoven en op een dam gelegd.
De ruimte tussen de dam en de helling vormt een opvangbekken voor toekomstige
lawines. Grote rotsen lagen zelfs tot tussen de keerlus.
Zie hieronder een paar opnames van de steenlawine die op 14-dec-2008
plaats vond.
Tussen het station Brusio en de keerlus is de lijn over 150 meter onderbroken waardoor er geen trein verkeer mogelijk is.
De brokken liggen tot in de keerlus van Brusio.
Een paar foto's van de verbouwing en de plek van de lawine vind u hieronder
(20-okt-2009),
klik erop voor een vergroting in een nieuw venster.
Verbouwing gezien vanaf het zuiden met de opvangbak
voor vallende rotsen.
De instorting vanaf Brusio met daaronder de
spoorlijn.
VVerbouwing gezien vanaf het noorden met op de voorgrond enige "Crotti"
Deze Crotties worden gebruikt voor opslag van voedsel zoals melk.
Boven het viaduct staan er 8 bij elkaar, Direct bij het viaduct staat er nog 1.