Het kleine stadje Campocologno ligt op de grens met Italië. Ten
zuiden van het dorp wordt het dal zo smal dat er alleen maar plaats
is voor de weg, de spoorlijn en de rivier. Het dal wordt verderop allengs wijder en vult
zich langzaam met de eerste huizen van Tirano.
Campocologno heeft voor vracht ook een belangrijke functie. Een deel van het hout,
de olie en het cement dat in Graubünden de hoofdzaak van het transport uit maakt,
wordt hier overgeladen in vrachtauto's, om zo verder Italië in te gaan.
Tegenwoordig gebeurt dit op een nieuw laadterrein aan de overkant van het station.
Daar staan 4 sporen ter beschikking en voldoende ruimte
voor vrachtauto's. Dit is een grote verbetering t.o.v. de oude situatie, waarbij dit
overladen naast het stationsgebouw plaats vond. Daar was slechts plaats voor ongeveer
5 wagons en 2 kranen.
Onze modelbaan probeert een beeld te geven van dit station zoals het was voordat
het nieuwe overlaadstation werd aangelegd. Dus met houtverlading naast het station.
|
|
Het emplacement
Tijdens rail 2008.
Een overzicht van het stationsemplacement.
Heerlijk, met de pantograaf omhoog, dan blijven, door stroom afname
van de bovenleiding, de koplampen en de
binnenverlichting branden als de trein stilstaat.
|
|
Het emplacement vanaf de andere zijde.
|
Hieronder een foto verslag van de baan rondom Campocologno.
De foto's staan niet op chronologische volgorde maar tonen de baan
van links naar rechts.
Er is hier een mix gemaakt van foto's uit het origineel en onze modelbaan.
Klik op de foto's voor een vergroting in een nieuw venster.
Ga hier direct naar de rechterkant van Campocologno.
|
|
Rivier
feb 2007
De rivier links van Campocologno met "water".
|
|
De spoorwegovergang.
08-mar-2011
Het is gebleken dat er soms auto's het verkeerde tunnelportaal in
willen en dat is lastig. Nu is er een magneetband te koop die veel
beter is om de auto op de weg te houden. Johan is bezig met het
aanbrengen van deze strip in de overweg bij Campocologno.
|
|
De spoorwegovergang krijgt spoorbomen.
11-okt-2011
De overweg bij Campocologno heeft ook spoorbomen nodig. Het is een overweg met 3 bomen, 2 halve overwegbomen voor de
hoofdweg en een boom over de volle breedte van het zijweggetje. We
willen proberen om een zo origineel getrouwe bediening te maken.
D.w.z. dat de 2 bomen van de hoofdweg gelijk omlaag gaan en daarna
pas die van de zijweg. Omhoog moeten ze alle 3 gelijk gaan. Hier de
nog ongeschilderde eerste boom, op de zijweg.
Klik hiernaast voor een film (9Mb) van de eerste bediening. Dit doen we met
behulp van een servo en een speciale printplaat die hem op een
instelbaar tempo laat bewegen. De spoorboom van de zijweg krijgt
zijn eigen bediening zodat hij apart van de andere 2 kan bewegen.
|
|
VSZ wegtransport
2007
Tijdens ons Jubileum gespot in Campocologno
|
|
Auto's met verlichting
Maart 2009
|
|
Bovenleiding
Een blik vanuit dezelfde richting als de eerste foto maar dan in het echt.
Om de bovenleiding van Campocologno goed na te kunnen maken is dit 1 van de foto's die een beeld geeft van het verloop van de draden.
|
|
Voetgangersbrug
15-feb-11
Campocologno heeft nu een voetgangersbrug.
|
|
Het zelf gemaakte station.
Een foto uit 2009
Gebaseerd op een aantal foto's en de originele bouwtekening is één van
onze club leden erin geslaagd om een model van dit stationsgebouw te maken. Inclusief de fresco aan
de railzijde en enige vervuiling is dit perfect gelukt.
|
|
overzicht van boven
2016
Mooi is hier de fresco op de muur van het station zichtbaar.
Restaurant en winkel ernaast zijn ook handgemaakte modellen uit styreenplaat.
|
|
Campocologno straat zijde
April 2010
|
|
Overzicht van het dorp
Hiernaast in 2008, Hieronder in 2016 met steeds meer handgemaakte huizen van styreen
|
|
|
Even een vergelijk met het origineel, de oude overlaad plaats naast en voor het station.
|
|
Bankgebouw annex restaurant
2016
|
|
|
Politie controle in Campocologno
2008
|
|
Het hoekhuis nu ook in styreen.
Links in aanbouw en hieronder, in 2014, bijna klaar.
|
|
|
Binnenkomende trein aan de zuidzijde van het station.
|
|
Trein verlaat Campocologno richting Tirano.
|
|
Nieuwe huizen in aanbouw
2010
|
|
1ste nieuwe huis bijna af
2011
|
|
Nu het origineel
Het huis van hierboven in de originele setting.
|
|
Het origineel
Het emplacement gezien vanuit het zuiden.
|
|
Rivier
april 2007
De rivier rechts van Campocologno.
|
april 2007
Tot slot een
korte film
van een trein die Campocologno binnen rijdt.
(5,8Mb)
|
Wilt u een vergelijk maken met het origineel, start hier op
Google streetview.
Hier zult u zien dat het station drastisch is aangepast en
vereenvoudigd t.o.v. de situatie in 1996 die wij nagebouwd hebben.
|
Voor de kadastrale kaart van het station klik hier op
admin.geo.ch.
|
Terug naar het modelbaan overzicht op de introductie pagina.
|