Het kleine stadje Campocologno ligt op de grens met Italië. Ten zuiden van het dorp wordt het dal zo smal dat er alleen maar plaats is voor de weg, de spoorlijn en de rivier. Het dal wordt verderop allengs wijder en vult zich langzaam met de eerste huizen van Tirano.

Campocologno heeft voor vracht ook een belangrijke functie. Een deel van het hout, de olie en het cement dat in Graubünden de hoofdzaak van het transport uit maakt, wordt hier overgeladen in vrachtauto's, om zo verder Italië in te gaan. Tegenwoordig gebeurt dit op een nieuw laadterrein aan de overkant van het station. Daar staan 4 sporen ter beschikking en voldoende ruimte voor vrachtauto's. Dit is een grote verbetering t.o.v. de oude situatie, waarbij dit overladen naast het stationsgebouw plaats vond. Daar was slechts plaats voor ongeveer 5 wagons en 2 kranen.
Onze modelbaan probeert een beeld te geven van dit station zoals het was voordat het nieuwe overlaadstation werd aangelegd. Dus met houtverlading naast het station.

Het emplacement

Tijdens rail 2008.
Een overzicht van het stationsemplacement. Heerlijk, met de pantograaf omhoog, dan blijven, door stroom afname van de bovenleiding, de koplampen en de binnenverlichting branden als de trein stilstaat.

Het emplacement vanaf de andere zijde.

Hieronder een foto verslag van de baan rondom Campocologno.
De foto's staan niet op chronologische volgorde maar tonen de baan van links naar rechts.
Er is hier een mix gemaakt van foto's uit het origineel en onze modelbaan.

Klik op de foto's voor een vergroting in een nieuw venster.

Ga hier direct naar de rechterkant van Campocologno.  

Rivier

feb 2007
De rivier links van Campocologno met "water".

De spoorwegovergang.

08-mar-2011
Het is gebleken dat er soms auto's het verkeerde tunnelportaal in willen en dat is lastig. Nu is er een magneetband te koop die veel beter is om de auto op de weg te houden. Johan is bezig met het aanbrengen van deze strip in de overweg bij Campocologno.

De spoorwegovergang krijgt spoorbomen.

11-okt-2011
De overweg bij Campocologno heeft ook spoorbomen nodig. Het is een overweg met 3 bomen, 2 halve overwegbomen voor de hoofdweg en een boom over de volle breedte van het zijweggetje. We willen proberen om een zo origineel getrouwe bediening te maken. D.w.z. dat de 2 bomen van de hoofdweg gelijk omlaag gaan en daarna pas die van de zijweg. Omhoog moeten ze alle 3 gelijk gaan. Hier de nog ongeschilderde eerste boom, op de zijweg.
Klik hiernaast  voor een film (9Mb) van de eerste bediening. Dit doen we met behulp van een servo en een speciale printplaat die hem op een instelbaar tempo laat bewegen. De spoorboom van de zijweg krijgt zijn eigen bediening zodat hij apart van de andere 2 kan bewegen.

VSZ wegtransport

2007
Tijdens ons Jubileum gespot in Campocologno

Auto's met verlichting

Maart 2009

Bovenleiding

Een blik vanuit dezelfde richting als de eerste foto maar dan in het echt.
Om de bovenleiding van Campocologno goed na te kunnen maken is dit 1 van de foto's die een beeld geeft van het verloop van de draden.

Voetgangersbrug

15-feb-11
Campocologno heeft nu een voetgangersbrug.

Het zelf gemaakte station.

Een foto uit 2009
Gebaseerd op een aantal foto's en de originele bouwtekening is één van onze club leden erin geslaagd om een model van dit stationsgebouw te maken. Inclusief de fresco aan de railzijde en enige vervuiling is dit perfect gelukt.

overzicht van boven

2016
Mooi is hier de fresco op de muur van het station zichtbaar.
Restaurant en winkel ernaast zijn ook handgemaakte modellen uit styreenplaat.

Campocologno straat zijde

April 2010

Overzicht van het dorp

Hiernaast in 2008, Hieronder in 2016 met steeds meer handgemaakte huizen van styreen

Even een vergelijk met het origineel, de oude overlaad plaats naast en voor het station.

Bankgebouw annex restaurant

2016

Politie controle in Campocologno

2008

Het hoekhuis nu ook in styreen.

Links in aanbouw en hieronder, in 2014, bijna klaar.

Binnenkomende trein aan de zuidzijde van het station.

Trein verlaat Campocologno richting Tirano.

Nieuwe huizen in aanbouw

2010

1ste nieuwe huis bijna af

2011

Nu het origineel

Het huis van hierboven in de originele setting.

Het origineel

Het emplacement gezien vanuit het zuiden.

Rivier

april 2007
De rivier rechts van Campocologno.

april 2007
Tot slot een korte film van een trein die Campocologno binnen rijdt. (5,8Mb)

Wilt u een vergelijk maken met het origineel, start hier op Google streetview.
Hier zult u zien dat het station drastisch is aangepast en vereenvoudigd t.o.v. de situatie in 1996 die wij nagebouwd hebben.

Voor de kadastrale kaart van het station klik hier op admin.geo.ch.

 

Terug naar de linker kant van Campocologno.

Terug naar het modelbaan overzicht op de introductie pagina.

Terug naar de Bernina kaart op de introductie pagina.