Cavaglia, 1692 m.
 

Deze pagina besteed aandacht aan het station Cavaglia.
Dit station was al eens door Vincent gemaakt maar dat wilde hij toch thuis gaan gebruiken.
Wij zijn daarom in 2018 gestart met een nieuwe versie.
Toch weer Cavaglia omdat dit station het beste past op deze plek en in de ruimte die we ervoor heben.

Cavaglia is het station ten zuiden van Alp Grüm.
Het ligt op een mooi vlak plateau tussen 2 voor de trein moeilijke afdalingen.
Na Cavaglia volgt een 2de paar haarspeldbochten om het spoor op het niveau van Poschiavo te brengen.

Hieronder een foto verslag van de bouw van Cavaglia, met de oudste opname onderaan.
Er is hier een mix gemaakt van foto's uit het origineel en onze modelbaan.

Klik op de foto's voor een vergroting in een nieuw venster.
Ga hier direct naar de oudste opname.

Bomen op Cavaglia

April 2024.
Naast gras moeten er veel bomen op de hellingen.

Het landschap van Cavaglia krijgt vorm

November 2022.
Rob is al een heel eind met het invullen van de begroeiing van de modules.

Gebouwen op Cavaglia

Oktober 2022.
Naast het accuhuis staat er een klein café, café Ferrini. Dat mag natuurlijk niet ontbreken.

Die gebouw is volledig in 3D techniek getekend en uitgewerkt.

Gebouwen op Cavaglia

Juni 2022.
We maken een sprong naar 2022.
Rob heeft de aankleding van de modules op zich genomen en gaat dit met "matjes" in elkaar zetten.
Dus wordt het tijd om aandacht te besteden aan de gebouwen die rond om het station moeten komen.

Hieronder details van het accuhuis dat direct naast het spoor staat.
Alle steentjes in de muren zijn met een beiteltje van 0,5mm uitgesneden.

Het perron van station Cavaglia

Juni 2018.
De balast die we in eerste instantie hadden aangebracht viel toch tegen qua kleur.
Na het lijmen was hij nog donkerder als daarvoor en vonden we het te zwart en te veel verschillen van de rest van de baan, dus dan maar weer eraf.

Nu konden we gelijk het perron aanbrengen dat we voige week eigenlijk vergeten waren.
Met styreen stroken van 4 bij 1,5mm hebben we de perron randen op de kruken ondergrond gelijmt en grijs geschilderd.

Perron Cavaglia

Juni 2018.
Tussen de styreen stroken strooien we zand uit de bovenloop van de rivier de Reus (Zwitserland) en lijmen die met verdunde acryl medium vast.

Eerste balast aanbrengen.

Juni 2018.
Het aanbrengen en lijmen van balast bij een wissel is altijd een precaire job.
Je wilt niet dat de wissel vast komt te zitten, iets waar we bij vorige modules last van hadden.

Om de wissel bewegelijk te houden hebben we een plastic folie om de wissel tong heen gedaan.
Met een stokje hebben we nu balast met lijm tussen de bielzen aangebracht.
zo hoef je niet achteraf lijm te gaan druppelen die dan weer overal tussen komt.
Door het plastic af en toe heen en weer te bewegen neemt het alle lijm die op de bielzen terecht is gekomen er weer tussenuit.

Hier een paar opnames van het origineel uit 2003, genomen tijdens een VSZ club uitje.

"Het dorp" Cavaglia, t.b.v. de
energie centrale.

Station Cavaglia.

Cavaglia in ruwbouw

Feb 2018.
De eerste nieuwe module voor het station Cavaglia.
We hebben voor een andere vorm gekozen, nu 90cm diep i.p.v. 70cm en 135cm breed i.p.v 90cm.
Hiermee vullen we de spleet achter het oude cavaglia op en hebben we straks het station in 2 modules i.p.v. 3.
Dat scheelt weer module overgangen die toch kritisch blijven.

Hier een paar opnames van het origineel uit 2010.

Station Cavaglia

Vliegend hout in Val Pila.

Kunt u op de linker foto, hierboven, de hangende boomstam ontdekken?
Hij hangt aan de helikopter die voor de splitsing in de weg hangt.
Wellicht beter op de onderstaande foto, hier hangt de boom voor het stationsgebouw.

Houtkap net naast de spoorlijn.

Vliegend hout boven Cavaglia.

Houtverlading vanuit Val Pila, Bernina expres passeert Cavaglia zonder te stoppen.

Wilt u een vergelijk maken met het origineel, start hier op Google streetview.

Voor de kadastrale kaart van het station klik hier op admin.geo.ch.

Terug naar het modelbaan overzicht op de introductie pagina.