Auto's langs de Bernina Bahn volgen hun eigen spoor
|
|
We hebben tussen de rails door ook plaats gemaakt voor een autoweg, d.w.z. we hebben de straat die
door Campocologno loopt, berijdbaar gemaakt voor het Faller Car System. Een van onze leden heeft
een aantal oude types modelauto, meest van het merk Saurer, omgebouwd naar het Faller Car System.
De weg heeft aan beide zijden, in de berg, een keerlus met een stop mogelijkheid. Dit maakt een
hondenbot figuur. Één van de keerlussen is voorzien van een wissel om een stuk "dubbelspoor"
te maken. Hier kunnen de auto's stoppen en elkaar inhalen om een zo afwisselend mogelijk beeld te
krijgen. Er zijn 2 spoorwegovergangen waar de auto's de trein voor moeten laten gaan. Hier is
ook een stopper ingebouwd. Het op precies 11 mm afstand tot het midden monteren van de stoppers
heeft hier en daar wat problemen opgeleverd. Als ze niet precies op deze afstand zitten dan stopt
de auto niet altijd betrouwbaar en dat heeft een paar echte aanrijdingen gegeven.
Klik op de foto's voor een vergroting in een nieuw venster
Ga hier direct naar de nieuwste opname.
|
|
Er zijn verschillende typen auto's. Één is er ingericht voor houttransport, met een paar AAA-formaat
accu's onder het hout verstopt, echt hout natuurlijk. Verder is er een zandauto en twee gesloten
vrachtauto's waarvan één met aanhanger. Bij de zandauto is de motor onder de cabine gebouwd om de
laadbak vrij te laten. De motor is met een verlengde as aan de achteras gekoppeld.
Ook hebben we twee postbussen. Hiervoor zijn we (eind 2003) een afslag aan het maken bij het station
Campocologno om daar een bushalte met automatische stopper in te richten. Net als in werkelijkheid
gaat onze bus niet verder richting Italië maar keert hij hier en gaat terug Zwitserland in.
Op de foto de stoplus van de bus in aanbouw. De stopper moet zo geplaatst worden dat de bus keurig
stopt voor de deur van het station. Vervolgens is er een detectie gemaakt om te zorgen dat alleen
de bus deze afslag neemt en dat de overige auto's gewoon doorrijden. Hiervoor is er in de bus een
klein magneetje aangebracht en in de weg een mini reed contact. Zodra de bus nu over dit contact
rijdt zet hij de wissel om en slaat hij af naar het station. We moesten dit contact wel iets uit
het midden plaatsen omdat anders iedere auto hem zou schakelen met de magneet waarmee hij de draad
in de weg volgt.
Nu moeten we nog de beveiliging maken zodat de bus zonder aanrijdingen kan wegrijden van het station want hij
moet dan natuurlijk oversteken.
|
|
Belijning
27-mei-08 Inmiddels zijn we begonnen met het aanbrengen van belijning op de wegen.
Dit doen we d.m.v. een witte accentueerstift van 1mm dikte.
Het enige nadeel hiervan is dat de stiften snel verstopt raken.
Klik op de foto's voor een vergroting in een nieuw venster.
|
|
Nieuwe keerplaats
26-mei-09 Nu we toch een extra bak aan onze baan hebben is het
niet meer nodig om de auto's helemaal omhoog te laten rijden en daar
te laten keren. We hebben in de nieuw aangebouwde bak een keerlus gemaakt
voor
de auto's. Dat scheelt ook nog eens een spoorwegovergang in de berg
en het spaart stroom omdat het traject korter is geworden zodat ze
langer kunnen rijden.
Het enige nadeel is dat de bocht scherper is als elders op de
baan. Dit geeft problemen bij het stoppen van sommige auto's in de
bocht. Zo'n stopplaats moet dan ook naar het rechtere stuk worden verplaatst.
Klik op de foto's voor een vergroting in een nieuw venster.
|
|
auto's met verlichting
6-maart-09 Vrachtwagen met verlichting.
Ingmar heeft SMD LEDs van 1 mm in een coop vrachtwagen gebouwd. Deze is ook geschikt voor ons
Faller Car System traject.
Klik op de foto's voor een vergroting in een nieuw venster.
|
|
auto's met verlichting
6-maart-09 Vrachtwagen met verlichting.
Ook de achter lampen werken. Als de auto moet stoppen branden tevens de remlichten.
Zowel van de auto als van de aanhanger. Hiervoor is een speciaal
reedrelais gebruikt met maak én breek contact.
Klik op de foto's voor een vergroting in een nieuw venster.
|
|
auto's met verlichting
16-maart-10 We willen op een paar meer plaatsen auto's met verlichting hebben.
Ingmar is hier bezig om LEDs in een Trabant in te bouwen. Hij gebruikt hiervoor
heel kleine SMD LEDs.
Om te zorgen dat ze niet te veel door het plastic heen schijnen moet de auto een extra verf laagje aan
de binnenkant krijgen.
Klik op de foto's voor een vergroting in een nieuw venster.
|
|
auto's met verlichting
De Trabant heeft zijn plekje gekregen bij de spoorwegovergang.
Met 2 koplampen en 1 achterlicht is het echt een oud autotje.
Klik op de foto's voor een vergroting in een nieuw venster.
|
|
Op naar de linker keerlus voor de auto's.
06-dec-2011
Na Campocologno, achter de tunnel bij de spoorweg overgang, word door Johan naarstig gewerkt aan het
vervolg van de autoweg. Eerst was het de bedoeling om een keerlus te maken direct achter het
tunnelportaal maar dat bleek een te krappe bocht te worden.
Nu komt er een tweede spoorweg overgang kort na de tunnel om in de overgangsbak een ruime keerlus
te kunnen maken
|