Om de uitbreiding van Brusio en Cavaglia aan de basis to koppelen zijn er een paar bakken bijgebouwd om als overgang te dienen. Niet alleen als overgang van vorm van de modules maar zeker ook als overgang van het landschap. Cavaglia en Brusio zijn gebouwd aan de hand van de module normen van Fremo en die zijn niet vergelijkbaar met ons basis deel. Het gaat hier om modules die een breedte hebben van 50 cm op het aansluitingsstuk. Veel smaller als de rest van onze baan. Dus moest er best wat gedaan worden om vloeiend hier naar toe te werken.

Hierboven is het gehele schema te zien van onze baan inclusief Brusio en Cavaglia. Het gaat bij deze pagina om de groen gemarkeerde bakken in het midden, de smalle lus en de bak daarvoor.
Hieronder een foto verslag van de bouw van deze overgangsbakken.
Klik op de foto's voor een vergroting in een nieuw venster.
Ga hier direct naar de oudste opname onderaan de pagina.

 

Waterval.

Op de overgangsbakken van Campocologno naar Brusio is een puinhelling aangelegd, een beekje met sterk verval en watervallen. De beekbedding is gemaakt van steentjes (gips en kattegrit). Daaroverheen is enkele lagen glanzende acrylmedium aangebracht en na droging plukken uit elkaar getrokken wit textiel. Ook het witschuimende vallende water van de waterval is gemaakt van uit elkaar getrokken textiel. Kijk bij de modelbouw tips voor meer detail.

De rotswand boven Cavaglia af 

23-Dec-2014
De rots helling boven Cavaglia is nu voltooid.
Wellicht hier en daar nog een struikje o.i.d.

De rotswand boven Cavaglia krijgt vorm

15-feb-2011
Met behulp van stukjes elektra draad komen er steeds meer rotsen op de helling boven Cavaglia. Zo kun je je een goed beeld vormen en alles aan elkaar passen voordat je het vast plakt.

Helling doorgetrokken

15-feb-2011
We vonden het toch niet leuk dat de helling direct onder de rotsen ophield. Dus maar een extra aanbouwtje. De rotshelling komt nu ook meer tot zijn recht.

Bijna aangepast

29-jun-2010
Het nieuwe deel heeft bijna de zelfde kleur als het basis deel.
Ook de eerste bomen zijn er.

Nieuw land inkleuren

28-mar-2010
De nieuwe aanbouw krijgt in fasen z'n definitieve kleur.

Nieuwe rotsen

24-nov-2009
Het nieuwe land begint vorm te krijgen met wederom mooie rotsen.

Inrit Cavaglia

25-aug-2009
Ook aan deze kant van de berg moet een imposante rotspartij verrijzen die de vergelijking met de voorzijde van de baan moet kunnen doorstaan.
Ook het wandelpad vanuit Alp Grüm heeft midden onder vorm gekregen en daalt met serpentines af naar de stationsvlakte.

Nieuw land bijna af.

25-aug-09.
We zijn ongeveer klaar met de vorm van de nieuwe bak.
Een deel van het station van Cavaglia en de overgangsbak naar Brusio zijn aangekoppeld om daar het landschap aan te passen aan de nieuwe opzet.

Nieuw land ontstaat in de nieuwe bak.

26-mei-09.
Met piepschuim wordt de vorm van een puin helling gevormd,
waar moet er nu een kronkel in komen? of toch weer niet ......

Gips land

27-jan-09.
De voorste nieuwe bak is van een laag gipsverband voorzien, dat ziet er al gelijk heel anders uit. Een paar stukken waar rotspartijen in moeten komen zijn nog open gelaten. Het wandelpaadje naar Campocologno wordt nu goed zichtbaar

Nieuw land

09-dec-08.
Het eerste landschap word op de nieuwe bak aangebracht. De tunnelingang is geplaatst en de rivierbedding krijgt vorm.

Overgangsbak naar Fremo norm

21-okt-08.
Aan de voorzijde hebben we de maten van het Fremo kopschot bereikt. We hebben de bak van ruim een meter aangepast zodat hij een mooie overgang vormt van onze bestaande baan naar de Fremo maat waarmee we aan de rest van de vereniging kunnen koppelen. Tijdelijk hebben we onze 90gr bocht eraan gekoppeld om zeker te zijn dat we de railmaat goed hebben.

Beeldvorming van het Landschap

12-aug-08
We maken een sprong.
De rails ligt en is tijdens onze rijweek in mei uitgetest en later nog wat verbeterd. We zijn nu bezig ons een beeld te vormen van hoe het landschap moet worden. We hebben het model van 12 jaar geleden er nog eens bij gepakt en in de nieuwe bak met stroken karton en een paar houten latjes een opzet gemaakt voor de ruwe vorm. Een deel van het station Cavaglia is aan de overgangsmodule gekoppeld en dit ziet er goed uit. Aan de voorzijde zitten we met de maten van het Fremo kopschot in ons maag, dit heeft aan de voorzijde een hoogte van maar 5 cm en dat is veel lager dan onze rivier die hier zijn hoogste punt heeft. We hebben nu dan ook besloten om niet op dit punt al over te gaan naar de Fremo maat maar om dat 1 bak verder te doen. Zoals boven te zien is op de tekening, hebben we een bak van ruim een meter om naar Brusio te komen. Deze lengte gebruiken we nu mede voor de aanpassing van het landschap.

De eerste bak zit pas aan de baan

12-feb-08
De overgangsbak past aan de bestaande baan. Nu kunnen we de laatste stukken railondergrond maken en de helling afstellen.

Nu, 2011, is de vorm van de module een aantal keren aangepast omdat we toch vonden dat het landschap in deze vorm niet goed tot zijn recht kwam. De Fremo vorm kwam te snel te laag uit en dat zag er niet fraai uit. Zie verder op deze pagina.

Eerste bak bijna af :-)

23-jan-08.
De eerste overgangsbak is qua frame bijna af.

Links vooraan eindigt de module als een standaard Fremo kopschot. Vanaf hier naar rechts gezien komt op het onderste niveau een spiraal die de trein 10 cm omhoog moet brengen naar onze basis modules.
Achteraan steekt een ander spoor over om van onze basis naar Cavaglia te gaan. Ook dit spoor eindigt op een standaard Fremo aansluiting.

Terug naar de introductie pagina.