Om de uitbreiding van Brusio en Cavaglia aan de basis to koppelen zijn er een paar bakken
bijgebouwd om als overgang te dienen. Niet alleen als overgang van vorm van de modules
maar zeker ook als overgang van het landschap.
Cavaglia en Brusio zijn gebouwd aan de hand van de module normen van
Fremo en die zijn niet vergelijkbaar met ons basis deel. Het gaat
hier om modules die een breedte hebben van 50 cm op het
aansluitingsstuk. Veel smaller als de rest van onze baan. Dus moest
er best wat gedaan worden om vloeiend hier naar toe te werken.
|
|
Hierboven is het gehele schema te zien van onze baan inclusief Brusio
en Cavaglia. Het gaat bij deze pagina om de groen gemarkeerde bakken in het midden, de smalle
lus en de bak daarvoor.
Hieronder een foto verslag van de bouw van deze overgangsbakken.
Klik op de foto's voor een vergroting in een nieuw venster.
Ga hier direct naar de oudste opname onderaan de pagina.
|
|
Waterval.
Op de overgangsbakken van Campocologno naar Brusio is een puinhelling aangelegd,
een beekje met sterk verval en watervallen. De beekbedding is gemaakt van steentjes
(gips en kattegrit). Daaroverheen is enkele lagen glanzende
acrylmedium aangebracht en na droging plukken uit elkaar getrokken
wit textiel. Ook het witschuimende vallende water van de waterval is
gemaakt van uit elkaar getrokken textiel. Kijk bij de modelbouw tips voor meer detail.
|
|
De rotswand boven Cavaglia af
23-Dec-2014
De rots helling boven Cavaglia is nu voltooid.
Wellicht hier en daar nog een struikje o.i.d.
|
|
De rotswand boven Cavaglia krijgt vorm
15-feb-2011
Met behulp van stukjes elektra draad komen er steeds meer rotsen op
de helling boven Cavaglia. Zo kun je je een goed beeld vormen en
alles aan elkaar passen voordat je het vast plakt.
|
|
Helling doorgetrokken
15-feb-2011
We vonden het toch niet leuk dat de helling direct onder de rotsen
ophield. Dus maar een extra aanbouwtje. De rotshelling komt nu ook
meer tot zijn recht.
|
|
Bijna aangepast
29-jun-2010
Het nieuwe deel heeft bijna de zelfde kleur als het basis deel.
Ook de eerste bomen zijn er.
|
|
Nieuw land inkleuren
28-mar-2010
De nieuwe aanbouw krijgt in fasen z'n definitieve kleur.
|
|
Nieuwe rotsen
24-nov-2009
Het nieuwe land begint vorm te krijgen met wederom mooie rotsen.
|
|
Inrit Cavaglia
25-aug-2009
Ook aan deze kant van de berg moet een imposante rotspartij verrijzen
die de vergelijking met de voorzijde van de baan moet kunnen doorstaan.
Ook het wandelpad vanuit Alp Grüm heeft midden onder vorm gekregen en daalt met
serpentines af naar de stationsvlakte.
|
|
Nieuw land bijna af.
25-aug-09.
We zijn ongeveer klaar met de vorm van de nieuwe bak.
Een deel van het station van Cavaglia en de overgangsbak naar Brusio
zijn aangekoppeld om daar het landschap aan te passen aan de nieuwe
opzet.
|
|
Nieuw land ontstaat in de nieuwe bak.
26-mei-09.
Met piepschuim wordt de vorm van een puin helling gevormd,
waar moet er nu een kronkel in komen? of toch weer niet ......
|
|
Gips land
27-jan-09.
De voorste nieuwe bak is van een laag gipsverband voorzien, dat ziet er al gelijk heel anders uit.
Een paar stukken waar rotspartijen in moeten komen zijn nog open gelaten. Het wandelpaadje naar
Campocologno wordt nu goed zichtbaar
|
|
Nieuw land
09-dec-08.
Het eerste landschap word op de nieuwe bak aangebracht. De tunnelingang
is geplaatst en de rivierbedding krijgt vorm.
|
|
Overgangsbak naar Fremo norm
21-okt-08.
Aan de voorzijde hebben we de maten van het Fremo kopschot bereikt.
We hebben de bak van ruim een meter aangepast zodat hij een mooie overgang vormt van onze bestaande baan naar de
Fremo maat waarmee we aan de rest van de vereniging kunnen koppelen.
Tijdelijk hebben we onze 90gr bocht eraan gekoppeld om zeker te zijn dat we de railmaat goed hebben.
|
|
Beeldvorming van het Landschap
12-aug-08
We maken een sprong.
De rails ligt en is tijdens onze rijweek in mei uitgetest en later nog wat verbeterd. We zijn nu bezig ons een beeld
te vormen van hoe het landschap moet worden.
We hebben het model van 12 jaar geleden er nog eens bij gepakt en in de nieuwe bak met stroken karton en een paar
houten latjes een opzet gemaakt voor de ruwe vorm.
Een deel van het station Cavaglia is aan de overgangsmodule gekoppeld en dit ziet er goed uit.
Aan de voorzijde zitten we met de maten van het Fremo kopschot in ons maag, dit heeft aan de voorzijde een hoogte
van maar 5 cm en dat is veel lager dan onze rivier die hier zijn hoogste punt heeft. We hebben nu dan ook besloten
om niet op dit punt al over te gaan naar de Fremo maat maar om dat 1 bak verder te doen. Zoals boven te zien is op
de tekening, hebben we een bak van ruim een meter om naar Brusio te komen. Deze lengte gebruiken we nu mede voor de
aanpassing van het landschap.
|
|
De eerste bak zit pas aan de baan
12-feb-08
De overgangsbak past aan de bestaande baan. Nu kunnen we de
laatste stukken railondergrond maken en de helling afstellen.
Nu, 2011, is de vorm van de module een aantal keren aangepast omdat
we toch vonden dat het landschap in deze vorm niet goed tot zijn
recht kwam. De Fremo vorm kwam te snel te laag uit en dat zag er
niet fraai uit. Zie verder op deze pagina.
|
|
|
|
Eerste bak bijna af :-)
23-jan-08.
De eerste overgangsbak is qua frame bijna af.
Links vooraan eindigt de module als een standaard Fremo kopschot. Vanaf
hier naar rechts gezien komt op het onderste niveau een spiraal die de trein 10 cm
omhoog moet brengen naar onze basis modules.
Achteraan steekt een ander spoor over om van onze basis naar Cavaglia te
gaan. Ook dit spoor eindigt op een
standaard Fremo aansluiting.
|