Welkom bij de Bernina Bahn van regio Midden Nederland.
Hier vind u meer informatie over deze spoorlijn en zijn omgeving in
model en in het groot.
In de regio met zo'n 40 leden, bouwen ongeveer 15 mensen mee aan onze modelbaan.
Onze vaste bouwavond is de dinsdag. Ook zijn wij meestal overdag aanwezig op de maandag.
Een grote groep van ons komt elke dinsdag, de rest af en toe,
hetzij voor de gezelligheid of om een speciaal bouwwerk te testen.
Enkele leden bouwen thuis aan een speciaal onderwerp zoals een replica van de gebouwen, een speciale auto of de elektronica.
Onze leeftijd loopt uiteen van 24 tot in de 80, er is plaats voor iedereen die van de bouw van
modellen naar Zwitserse voorbeeld houdt, ook jeugdleden zijn welkom.
Enige voorwaarde is dat je precisie in je werk wilt leggen en dat je er €25,- per maand voor over hebt.
We hebben als onderwerp gekozen voor de Bernina Bahn met de stations Alp Grüm,
met zijn prachtige bocht, het grensstation Campocologno, met zijn houtverlading, Het station Cavaglia en het viaduct van Brusio.
Deze wens kwam voort uit de voorkeur van de meeste leden voor de Rhätische Bahn en
het feit dat de Bernina Bahn nog nauwelijks in model was gebouwd.
Onze wens was het realiseren van een modulaire baan met groot hoogteverschil.
We bouwen nog aan een 2de modelbaan, 1 met normaalspoor in de schaal H0.
Voor meer informatie daarover klikt u op "Onze Gotthard" hierboven
Wij zijn gehuisvest in Kortenhoef, nabij Hilversum, maar de locatie is helaas niet
toegankelijk voor mindervaliden.
Hieronder vind u een "luchtopname" van onze baan. Daarin kunt u op diverse plaatsen klikken
voor nadere informatie over dat deel van onze baan en het origineel.
Via het "Menu Bernina", hierboven, vindt u nog verschillende andere aspecten van onze modelbaan.
Veel pagina's zijn gemengd met opnames van de werkelijkheid omdat we het graag zo
natuurgetrouw mogelijk namaken.
U kunt op deze pagina en op bijna alle volgende pagina's op de foto klikken voor een vergroting in een nieuw
venster.
De Bernina Bahn start in de plaats St. Moritz in het Ober-Engadin
op een hoogte van ongeveer 1750 m, van hieraf klimt de spoorlijn naar de Bernina Pas, op
2250 m. Dit is "slechts" een hoogteverschil van 500 m.
Tijdens de klim naar de pas komt u langs een aantal prachtige uitzichten op de omringende
bergen van de Bernina groep en de gletschers die hiervan af komen. Een speciaal voorbeeld
hiervan vind u kort na het stationnetje Morteratsch, een haarspeldbocht brengt u direct
tegenover de Morteratsch gletscher met het uitzicht op de besneeuwde toppen van o.a. de
Piz Palü en Piz Bernina (4049 m).
Vanaf de pashoogte ( station Ospizio Bernina op 2250 m ) begint een langzame afdaling
naar een prachtig uitzicht over het dal vanuit het station Alp Grüm ( 2091
m ). Vanaf Alp Grüm kun je 400 m lager het dal zien met de spoorlijn en
het station Cavaglia.
Vanaf Alp Grüm begint de echte afdaling naar de stad Tirano, 1600 m lager in Italië.
De afdaling na Alp Grüm is gerealiseerd d.m.v. een aantal haarspeldbochten en keertunnels,
de maximale helling is 7% zonder gebruik te maken van tandrad. Deze steile afdaling duurt
onafgebroken tot de hoofdstad van het dal, Poschiavo ( 973 m ).
Hieronder een klein overzicht van de lijn onder het station van Alp Grüm.
Tijdens de reis door de zuidelijke plaatsjes rijdt de trein een paar keer als een soort
tram door de straten. Er blijft dan weinig of geen ruimte over voor de auto's. De
dorpspassage is dan even geheel onderbroken voor het autoverkeer.
Verder, richting de Italiaanse grens wordt het dal weer iets steiler dan de
maximale 7% die de trein aan kan. Hier, bij de plaats Brusio, heeft met een lus gemaakt
waar de trein via een cirkelvormig viaduct onder de eigen lijn door gaat om zo weer op de
dalbodem te komen.
Direct ten zuiden van het station Campocologno is een ijzeren hek geplaatst om
de grens met Italië tijdens de nacht te kunnen afsluiten. Dit om doorgang van illegale
immigranten tegen te gaan.
Aan het eind van de lijn, in Tirano, is er een mogelijkheid om over te stappen
op de Italiaanse spoorwegen ( FS ) om eventueel verder Italië in te reizen.
Of met de Zwitserse postbus naar Lugano.
Hier een kaart, een uitvergroting van zuidoost Zwitserland met de Bernina Bahn.
Op de plaats naam kunt u klikken voor een kleine beschrijving van deze plaats, meestal met foto's.
De roodgekleurde plaats namen zijn de locaties die wij op onze modelbaan als onderwerp hebben gekozen.
Deze pagina's zijn dan ook een combinatie van foto's uit het origineel en het model.
gegevens over de lijn
Rhätische Bahn - Bernina-Bahn
Openingen en Fusie
Pontresina - Morteratsch
* 01.07.1908
Poschiavo - Tirano
* 01.07.1908
Celerina - Pontresina
* 18.08.1908
Morteratsch - Bernina Suot
* 18.08.1908
St.Moritz - Celerina
* 01.07.1909
Bernina Suot - Ospizio Bernina
* 01.07.1909
Ospizio Bernina - Poschiavo
* 05.07.1910
Fusie BB/RhB
01.01.1943
Elektrisch Bedrijf
Vanaf het begin tot 1936, 750 V gelijkstroom,
daarna 1000 V gelijkstroom