Alhoewel er over de Bernina pas vrij veel vracht getransporteerd wordt zult u bijna nooit een echte goederen trein op de Bernina Bahn zien. Alle goederenwagons worden achter de normale personentreinen gekoppeld totdat de maximale belasting van de motorwagens is bereikt. De enige uitzondering hierop is de Bernina Express. Deze trein, die vier maal per dag rijdt, voert nooit goederenwagons mee. Dit is een echte exprestrein die slechts op een paar stations stopt. De vracht bestaat voornamelijk uit hout, cement en olie. Hout wordt getransporteerd vanuit het noorden tot aan het station Campocologno, bij de Italiaanse grens of tot in Tirano. Hier wordt het hout overgeladen in vrachtwagens die het verder Italië in brengen. Het overladen gebeurt of door een kleine mobiele kraan of door een permanent beschikbare portaal kraan. Beide foto's zijn genomen op het station van Campocologno. Tegenwoordig staan deze kranen op een apart overlaadstation dat recent aan de overkant van de rivier is gebouwd. De mobiele kraan is van hetzelfde type als degene die in Tirano wordt gebruikt voor de houtverlading.

 

Terug naar de introductie pagina.