Een spoorweg die over een pas van 2253 m hoogte gaat heeft in de winter soms te maken met een heleboel sneeuw. Om grote problemen te voorkomen met sneeuwheuvels op het spoor is een deel van de baan gebouwd op een verhoging met kleine bruggetjes om de sneeuw eronder door te laten waaien.

Ook zijn delen van het spoor overkapt door galerijen die bescherming bieden tegen lawines en sneeuwstormen. De meeste galerijen zijn te vinden rond het station van Alp Grüm. Hier is de helling erg steil, waardoor het gevaar van lawines hier erg groot is.

Op de open stukken van het spoor heb je sneeuwploegen nodig om de sneeuw van het spoor te verwijderen. Meestal worden hier moderne, elektrisch aangedreven sneeuwblazers voor gebruikt die een kanaal van 3,50 m breedte kunnen maken. De breedte van het kanaal door de sneeuw is met 3,50 meter eigenlijk niet breed genoeg. Doordat op de grote hoogte van de Bernina Pas vaak veel wind staat, waait het kanaal weer snel aan de randen dicht. Om dit probleem uit te stellen heeft men een speciale wagen geconstrueerd die uitklapbare zijplaten heeft. Deze wagen wordt, getrokken door een motorwagen, meestal kort achter de eerste sneeuwploeg aan gestuurd om het pad schrapend te verbreden tot 6 m. De sneeuw die hierbij van de zijkanten af wordt gehaald komt op het spoor te liggen. Deze "schraper" wordt gevolgd door een tweede trein met sneeuwblazer die deze sneeuw weer ver weg spuit. Op deze manier duurt het veel langer voordat het spoor weer onbegaanbaar wordt door nieuwe sneeuwval of stuifsneeuw.

Vroeger waren er twee stoom aangedreven sneeuwruimers. Deze machines waren in staat om zich zelf voort te bewegen. Om stoom te sparen voor de voortstuwing van het sneeuwrad werden zij normaal geduwd door een elektrische motorwagen of een dieselelektrische locomotief.

Een van deze originele stoomploegen uit 1910 is nog steeds in goede conditie en wordt ook gebruikt in geval van extreme sneeuwval en voor een of twee toeristische excursies per jaar. De andere is gestationeerd bij de museumspoorweg Blonay - Chamby ( BC ), nabij Montreux. In het station Ospizio Bernina, dat u ook in de inzet hierboven en hiernaast kan zien, is een klein gebouw over de rails gebouwd waar de stoomsneeuwploeg kan schuilen tijdens stilstand en om een goed beginpunt te hebben voor de inzet. In dit gebouw zit tevens de draaischijf om de sneeuwploeg te keren.

 

Terug naar het modelbaan overzicht op de introductie pagina.