|
Een spoorweg die over een pas van 2253 m hoogte gaat
heeft in de winter soms te maken met een heleboel sneeuw. Om grote problemen te
voorkomen met sneeuwheuvels op het spoor is een deel van de baan gebouwd op een
verhoging met kleine bruggetjes om de
sneeuw eronder door te laten waaien.
Ook zijn delen van het spoor overkapt door galerijen die bescherming
bieden tegen lawines en sneeuwstormen. De meeste galerijen zijn te vinden rond
het station van Alp Grüm. Hier is de helling erg steil, waardoor het
gevaar van lawines hier erg groot is.
|
Op de open stukken van het spoor heb je sneeuwploegen nodig om de sneeuw van het spoor te
verwijderen. Meestal worden hier moderne, elektrisch aangedreven sneeuwblazers voor gebruikt
die een kanaal van 3,50 m breedte kunnen maken. De breedte van het kanaal door de sneeuw
is met 3,50 meter eigenlijk niet breed genoeg. Doordat op de grote hoogte van de Bernina Pas
vaak veel wind staat, waait het kanaal weer snel aan de randen dicht. Om dit probleem uit te
stellen heeft men een speciale wagen geconstrueerd die uitklapbare zijplaten heeft. Deze wagen
wordt, getrokken door een motorwagen, meestal kort achter de eerste sneeuwploeg aan gestuurd
om het pad schrapend te verbreden tot 6 m. De sneeuw die hierbij van de zijkanten af
wordt gehaald komt op het spoor te liggen. Deze "schraper" wordt gevolgd door een
tweede trein met sneeuwblazer die deze sneeuw weer ver weg spuit. Op deze manier duurt het
veel langer voordat het spoor weer onbegaanbaar wordt door nieuwe sneeuwval of stuifsneeuw.
|
|
|
Vroeger waren er twee stoom aangedreven sneeuwruimers. Deze machines
waren in staat om zich zelf voort te bewegen. Om stoom te sparen
voor de voortstuwing van het sneeuwrad werden zij normaal geduwd
door een elektrische motorwagen of een dieselelektrische locomotief.
Een van deze originele stoomploegen uit 1910 is
nog steeds in goede conditie en wordt ook gebruikt in geval van extreme
sneeuwval en voor een of twee toeristische excursies per jaar. De andere
is gestationeerd bij de museumspoorweg Blonay - Chamby ( BC ), nabij Montreux.
In het station Ospizio Bernina, dat
u ook in de inzet hierboven en hiernaast kan zien, is een klein gebouw over de rails gebouwd
waar de stoomsneeuwploeg kan schuilen tijdens stilstand en om een goed beginpunt
te hebben voor de inzet. In dit gebouw zit tevens de draaischijf om de
sneeuwploeg te keren.
|