Terug naar het TIPS overzicht.

Hoe maak je een staalbrug van balsahout

Het begin

Je begint met een leegte, een gat dat moet worden overbrugd omdat het spoor er niet omheen kan. Normaal leg ik mijn rails op een ondergrond van vezelplaat of multiplex. Ik leg dit gewoon ook over de plek die moet worden overbrugd, dan kan ik in ieder geval al vast rijden. Daar waar de brug moet komen maak ik de ondergrond even breed als de rails (3cm voor H0), zo is duidelijk gemarkeerd waar de overspanning komt. Dat werkt bij mij beter voor de beeldvorming. Daarna maak ik met een paar blokken piepschuim een talud aan weerszijden van de brug. Zo, nu zijn de maten bekend.

Mijn leegte

Het talud aan weerszijde van het smalle deel. De stukken piepschuim zijn met snelgips aan elkaar geplakt, dan ben je in en paar minuten klaar. Het kan ook met b.v. witte houtlijm maar dat duurt veel langer omdat je de lijm niet gelijkmatig kunt verdelen. Het piepschuim is nu eenmaal niet vlak en dus kun je de lijm niet ertussenuit persen.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

Je brug uitzoeken

Nu de maten bekend zijn ga ik op zoek naar een brug die me aanspreekt.
In dit voorbeeld ben ik uitgekomen op de Sarengraben brug bij Kandersteg in de Lötschbergbahn. Ik heb hiervoor het boek "Lötschbergbahn im Bau" gebruikt dat uitgebracht is ter gelegenheid van het 75 jarig bestaan van die lijn door Verlag Eisenbahn in 1989. Dit is een brug van 60 meter lengte en dat is in model iets te veel voor mijn opening van 44 cm. Er moet dus wat aangepast worden. Het is voor mij belangrijker dat het eindresultaat er goed uitziet dan dat ik een brug exact op schaal bouw. Ik heb dus de brug 2 secties ingekort.

Het origineel

Hier een foto van de Sarengraben brug, genomen tijdens de eerste test van de brug in mei 1913. Deze foto heb ik overgenomen uit het boek "Lötschbergbahn im Bau", Verlag Eisenbahn 1989.

Onderstaande tekening heb ik gemaakt in een tekenpakket op de computer voor toepassing op mijn baan. Hier ben ik zo'n 8 uur mee bezig geweest.
Ook van de tekening is een grotere versie beschikbaar door erop te klikken.

Plakken op de tekening

Ik gebruik de tekening als ondergrond voor de bouw van de brug. afgedrukt op de juiste schaal plak ik de A4tjes aan elkaar en leg de tekening op tafel. Uit een plaat balsahout van 10 bij 100 cm, 1 mm dik, snijd ik de eerste stroken van 4 mm breed om de onderrand van de brug uit te maken. Tussen de stroken zitten de platen waar ook de verticale en schuine delen aan vast komen te zitten. Deze moeten nu ook grof worden uitgesneden en tussen de stroken worden geplakt. Ik plak de stukken aan elkaar met de tekening als ondergrond. Zie ook de foto hiernaast. Als lijm gebruik ik sneldrogende witte houtlijm.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

Een staalbrug uit het begin van de vorige eeuw is opgebouwd uit en combinatie van staalplaten en L-profielen, dit in tegenstelling tot de nu gebruikelijke H-profielen. Ook werd alles aan elkaar geklonken i.p.v. gelast. De verticale en schuine balken bestonden begin vorige eeuw uit 4 L-profielen met dwarsverbindingen. Dit werd aan elkaar gemaakt tot 2 U-profielen met kleine verbindingen. Dit is wat lastig na te bouwen uit Balsa in H0. Ik heb het geprobeerd uit 2 latjes van 3 bij 1 mm met daar tussenin kleine verbindingsstukjes van 2 mm breed en 6 mm lang. Dat ziet er van een afstandje net zo uit. Een pincet is hierbij noodzakelijk, anders krijg je het niet goed aan elkaar. De balken hebben dan een maat van 3 bij 4 mm.

Eerste kant klaar.

Op de foto hiernaast één zijde van de brug, voltooid.
Aan de zijkanten zie je kleine vierkante stukjes hout opgeplakt, hier zitten in werkelijkheid de platen geniet die de delen van de boog bij elkaar houden. Deze stukjes moeten nog met een schuurpapiertje iets dunner worden gemaakt.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

Tweede zijkant in aanbouw.

Ook voor de tweede zijkant maak de afdruk van de tekening en plak ik de delen aan elkaar op de tekening. De eerste tekening was niet helemaal heel gebleven bij het losmaken van de brug. Ik snijd dit trouwens los met een stanleymesje. Er blijft dan wel eens een stukje papier aan de brug zitten dat makkelijk met een schuurpapiertje is weg te halen.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

2 kanten klaar.

Onder het genot van een goed glas wijn hang ik de brug vast even op tussen 2 provisorische wanden om te kijken hoe het eruit gaat zien. De 2 zijkanten zijn bovenop afgewerkt met een 1,5 mm dikke strook balsahout van 7 mm breed.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

De tussenbalken

Aan de bovenkant van de brug zijn stevige balken aangebracht die de trein moeten dragen maar aan de onderzijde heeft men geprobeerd gewicht te besparen door fragiele vakwerk balken te gebruiken. De boven balken zijn opgebouwd uit 2x 3 mm plaatjes met een 5 mm stuk ertussen. Het vakwerk stuk is van stukjes 1 bij 1 mm. Een pincet is hierbij noodzakelijk, anders krijg je het niet goed aan elkaar.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

De 2 helften aan elkaar maken

Hier zet ik de brug op z'n kop en zorg ervoor dat hij haaks staat. De boven balken worden aan de brug vastgelijmd, daar waar de steunbalken bij het brugdek komen. Onder elke bovenbalk ligt een opvulstukje van 1,5 mm dik (even dik als de afwerklat op de brug zijwand) om te zorgen dat alles recht blijft.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

Tussenresultaat

Nadat de bovenbalken aan één brughelft zijn aangebracht lijm ik de tweede zijwand eraan vast. Zorg hierbij dat aan de andere kant van de brug voldoende ruimte blijft voor de vakwerkbalken. Het is niet erg als de ruimte ietsje krap is maar het mag zeker niet te ruim zijn. Vervolgens worden aan de onderkant van de brug de vakwerk balken ertussen gelijmd. Op de foto het tussenresultaat.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

Raildragers

Nu is het tijd om de dragers voor de rails op de bovenbalken aan te brengen. In het boek "Lötschbergbahn im Bau" is heel goed beschreven hoe die bevestiging er bij de Bietschtal brug uit ziet. Ik heb voor deze brug, afgeleid van die afbeeldingen een steunstuk tussen de draagbalken aangebracht en daarna de balken daar tegenaan gelijmd. voor het uitlijnen van die tussensteunen heb ik een lange liniaal gebruikt. de draagbalken zijn gemaakt van latjes van 3 bij 1 mm, 2 horizontaal en de derde vertikaal ertussen.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

De voetbrug

Door alle Zwitserse staalbruggen die ik tot nu toe heb gezien loopt een bruggetje voor inspectie te voet. Ook bij de Sarengraben brug is dat het geval. Ik heb hiervoor 2 latjes van 1 bij 1 mm gesneden en op de vakwerkbalken onder in de brug gelijmd, ongeveer 10 mm uit elkaar. hier overheen plak ik latjes van 2,5 tot 3 mm bij 10 mm met ongeveer 0,5 mm ertussen.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

Relingen

De voetbrug heeft relingen nodig. Hiervoor snijd ik stukjes van ongeveer 1 bij 1 mm met een lengte van 10 mm. Als je een plankje van 10 mm breed, dwars op de nerf van het balsahout snijd dan is het heel makkelijk om daar stukjes van een millimeter vanaf te snijden. Deze plak ik tegen de zijkant van de loopbrug op 2 plankjes afstand van elkaar.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

Reling voetbrug klaar

Voor de leuning heb ik een reep van iets minder dan een millimeter van de balsa plaat afgesneden en die per 10 paaltjes o.i.d. aan de brug vastgemaakt. Even een paar minuten vasthouden en op naar de volgende 10 paaltjes... Anderhalf uur later zitten beide relingen in elkaar.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

Kruisverbindingen aan de onderkant

Om de brug zijdelingse stijfheid te geven zit er aan de onderzijde een kruislingse verbinding tussen de zijkanten. Bij veel bruggen zit er ook zo'n verbinding in het verticale vlak tussen de steunen dwars op de brug maar omdat deze brug onder een recht stuk spoor ligt is dat hier niet nodig. Dat maakt de brug een stuk makkelijker. Langs de onder kant zijn ook 2 latjes van 1,5 mm dik aangebracht zodat de onderkant van de brug nu uit 2 T-profielen bestaat. Tussen de 2 T's zit een opening om regenwater weg te laten lopen.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

Bovenreling

Inmiddels ben ik ook aan de bovenrand van de brug begonnen met de reling. Hiervoor heb ik elke 2 cm een uitstulping nodig om de staanders van de reling aan vast te maken. Ook heb ik direct onder de steuntjes een extra latje aangebracht om de bovenbalk een H-profiel te laten kijken.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

Passen

Het is zover, de brug is in zijn ruwe vorm af.
Het hout waar tot nu toe de rails op ligt heb ik met een ijzerzaag weggehaald. Nu even kijken of hij inderdaad goed past. De brug is hier op een paar blokjes neergezet zodat hij ongeveer tegen de rails aan zit. Aan de rechter kant is van gipsplaat een landhoofd los neergezet.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

Landhoofd rechts

Middels mallen van Anita Decor heb ik gipsmuren gegoten en verzaagd tot het landhoofd dat u hiernaast op de foto ziet. Binnenin heb ik het opgevuld met roodband gips, dat is lekker lang verwerkbaar. Ook heb ik met dit gips de delen aan elkaar geplakt. Maak hiervoor wel eerst de muurtjes kletsnat, anders pakt het niet goed. Een alternatief is het verlijmen van de delen met witte houtlijm en later opvullen met gips. Als je het met een klodder gips vast maakt zit het steviger als met houtlijm.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

Landhoofd links

Het linker landhoofd in aanbouw, de randen zijn met een tandartsfrees in een 12 volt boormachientje van een doorlopend steen patroon voorzien.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

Geverfd

De brug is gespoten met "gun-metal" van Humbrol (nummer 53), 1 op 1 verdund met wasbenzine.
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

Landhoofd links

Ook de steunen van de brug zijn aangebracht, alleen nog even in de juiste kleur maken. Hier ontbreekt nog de toegang naar de loopbrug, die moet tussen de pijler en de drager door worden gemaakt. Ik maak eerst het landschap eromheen wat verder af voor dat ik daar die toegang maak.
Klik op de foto voor een groter overzicht in een nieuw venster.

Brückenprobe

Test, test, test en ja hoor, hij rijdt prima.
Nu nog echt bovenleiding aanbrengen
Klik op de foto voor een vergroting in een nieuw venster.

Dit is een "levend" document.
Hierboven ziet u de huidige toestand van de brug (dec-2007).
Voorlopig zal dit even de toestand blijven.
De landhoofden kleur ik pas in als de omgeving ook wat verder is afgebouwd.

Hans Hosang.