Hoe maak je een staalbrug van balsahout |
Het begin |
Je begint met een leegte, een gat dat moet worden overbrugd omdat het spoor er niet omheen kan. Normaal leg ik mijn rails op een ondergrond van vezelplaat of multiplex. Ik leg dit gewoon ook over de plek die moet worden overbrugd, dan kan ik in ieder geval al vast rijden. Daar waar de brug moet komen maak ik de ondergrond even breed als de rails (3cm voor H0), zo is duidelijk gemarkeerd waar de overspanning komt. Dat werkt bij mij beter voor de beeldvorming. Daarna maak ik met een paar blokken piepschuim een talud aan weerszijden van de brug. Zo, nu zijn de maten bekend. |
Je brug uitzoeken |
Nu de maten bekend zijn ga ik op zoek naar een brug die me aanspreekt.
|
Het origineel
Hier een foto van de Sarengraben brug, genomen tijdens de eerste test van de brug in mei 1913.
Deze foto heb ik overgenomen uit het boek "Lötschbergbahn im Bau", Verlag Eisenbahn 1989.
|
Een staalbrug uit het begin van de vorige eeuw is opgebouwd uit en combinatie van staalplaten en L-profielen, dit in tegenstelling tot de nu gebruikelijke H-profielen. Ook werd alles aan elkaar geklonken i.p.v. gelast. De verticale en schuine balken bestonden begin vorige eeuw uit 4 L-profielen met dwarsverbindingen. Dit werd aan elkaar gemaakt tot 2 U-profielen met kleine verbindingen. Dit is wat lastig na te bouwen uit Balsa in H0. Ik heb het geprobeerd uit 2 latjes van 3 bij 1 mm met daar tussenin kleine verbindingsstukjes van 2 mm breed en 6 mm lang. Dat ziet er van een afstandje net zo uit. Een pincet is hierbij noodzakelijk, anders krijg je het niet goed aan elkaar. De balken hebben dan een maat van 3 bij 4 mm. |
Geverfd
De brug is gespoten met "gun-metal" van Humbrol (nummer 53), 1 op 1
verdund met wasbenzine.
|
Brückenprobe
Test, test, test en ja hoor, hij rijdt prima.
|
Dit is een "levend" document.
Hierboven ziet u de huidige toestand van de brug (dec-2007).
Voorlopig zal dit even de toestand blijven.
De landhoofden kleur ik pas in als de omgeving ook wat verder is afgebouwd.
Hans Hosang.