In tegenstelling tot veel module banen hebben wij er voor gekozen om hoogteverschil te maken in het spoor en niet alleen in het landschap.
Hierdoor is het pas echt een trein in een berglandschap.
Het totale hoogteverschil in de sporen is 43 cm, dat van het landschap ongeveer 1 meter, dit geeft samen met de 20 cm basis een totale hoogte van 1,20 meter.

Op de meeste foto's kunt u klikken voor een vergroting in een nieuwe venster.
Ga hier direct naar de nieuwste opname.

Rails t.o.v. Landschap

Alleen de stations van Alp Grüm en Campocologno plus de bocht met aansluitend stuk rails onder Alp Grüm zijn vanaf de voorzijde zichtbaar (Dit zijn de blokken 7, 9 en 10, zie " Het railplan"). De rest van de baan is verborgen. We hebben hiervoor gekozen omdat we het belangrijk vinden dat een baan niet te overladen wordt met rails. Het moet een trein in het landschap zijn, niet een baan waar je het landschap moet zoeken.
De foto toont onze baan in november 2000

Onderbouw (contouren)

De contouren van het landschap zijn gemaakt van een houten frame met daartussen platen piepschuim die zijn bijgesneden en bijgeschaafd en daarna zijn voorzien van twee of meer lagen gipsverband. Dit vormt een stevige lichtgewicht constructie. Daar waar weilanden, bossen en dergelijke moeten komen is het gipsverband voorzien van een papje bestaande uit gips en houtlijm dat met een tamponerende beweging met een kwast is aangebracht. Dit vormt de ruwe ondergrond. Hierover is een laag lichtbruine latexverf aangebracht waarin woodland scenics turf, kleur earth, is gestrooid terwijl de verf nog nat was (niet dicht gestrooid maar onregelmatig aangebracht). Dit vormt de “bodem” voor verdere begroeiing. De kleur van de lichtbruine latexverf komt overeen met de bodem kleur van het echte Zwitserse landschap.
De foto toont de onze baan in maart 1999

Rotsen

Rotsen zijn gemaakt van gips. Vloeibaar gips is uitgegoten in commercieel verkrijgbare en in zelfgemaakte mallen. Nadat het gips is uitgehard is het uit de mal gehaald en gedroogd. De afgietsels zijn vervolgens in een emmer water gelegd tot ze volgezogen zijn, daarna met een beitel op maat gemaakt en op de onderlaag van gipsverband vastgezet (ook met gips). De gaten tussen de diverse afgietsels zijn opgevuld met gips en het geheel is gekleurd met waterbeits en sterk verdunde acrylverf. De methode is beschreven in de Signalglocke 2001 en Rail Hobby 1997/1.

Een rotspartij aan de linker kant van de baan met het wandelpad van Campocologno naar Alp Grüm. Dit deel van het pad is een beetje steil, maar ja, je moet er wat voor over hebben als model wandelaar.

Bomen, Loofbomen

Er bestaan diverse methoden voor het maken van loofbomen. Op de Bernina Bahn ligt het accent op naaldbomen en is gekozen voor eenvoudige loofbomen. Die zijn gemaakt van zeeschuim dat is bespoten met Bison lijm spray en vervolgens is bestrooid met coarse-turf van woodland scenics en van andere merken zoals Heki. Soms is de lichtgekleurde stam donkerder gemaakt met waterbeits (b.v. noten beits, om vloeren te beitsen).
Hierbij nog een zeer unieke tip. Zorg dat u geen last heeft van muizen want die vreten dit op en sleuren het mee als nestmateriaal. Helaas hadden wij in onze hobbykelder daar last van. Snif, snif daar ging al het werk naar z’n malle moer en moest het opnieuw worden gedaan. Gelukkig hebben en hadden ze geen zin in onze naaldbomen want dat zou een ramp zijn.

Bomen, Naaldbomen

Sparren en imposante lariksen kunnen prachtige blikvangers zijn op uw modelbaan. Onze bomen hebben we zelf gemaakt volgens een methode die bestaat uit vier hoofdstappen namelijk: het maken van de stam en takken, het maken van naaldenmatjes, het aanbrengen van de naaldenmatjes op de takken, het bijkleuren en het bijwerken van de boom. Het kost per boom enkele uren werk en het levert een mooi resultaat. De methode is gepubliceerd in Railmagazine Mei 2004.
Klik hier of kijk in het menu hierboven bij modelbouw tips en u vindt een volledige beschrijving op onze site.

Grassen

Grassen zin er in vele soorten en die hebben ook andere kleuren dan alleen groen. Om de natuur een beetje na te bootsen moet de modelbouwer de nodige variatie aanbrengen. Het beste is om diverse methoden naast elkaar toe te passen. Kijk je naar het Zwitserse landschap dan valt op dat op de meeste plekken gras wordt gemaaid en/of door koeien, paarden en schapen wordt opgegeten. Over het algemeen ziet het gras er kort geknipt/afgegraasd uit. Alleen op plekken waar men niet goed bij kan tref je hoog gras aan. Op de Bernina Bahn is het korte gras gemaakt door opstrooien van diverse tinten woodland-turf. Dat is vervolgens vastgezet met verdunde acrylmedium. Hoog gras is gemaakt van Heki wildgras/decovlies en hier en daar van Silflor. Diverse methoden voor het maken van grassen zijn beschreven in de Signalglocke nummers 1/2002 en 2/2002 en in Railmagazine juni 2002.
Klik hier of kijk in het menu hierboven bij modelbouw tips en u vindt een volledige beschrijving op onze site.

Gemaaid veld

Een klein stukje van de baan is voorzien van gemaaid gras. Dat is gemaakt van fijn touw dat in heel kleine stukjes is geknipt. Dat is uitgestrooid over de eerder aangebrachte onderlaag en is vervolgens vastgezet met verdunde acrylmedium (medium mat van Talens, verdunbaar met water verhouding 1 deel acryl en 3 delen water).

Grind

Naast gras en bomen vormt grind ook een belangrijk deel van de bodembedekking. Hier in Alp Grüm geen geasfalteerd werkterrein maar gewoon grind. In verschillende grofheden en kleuren, en afgewisseld met gras. Het meeste grind dat we gebruiken komt uit Zwitserland.

Struiken en Onkruid

Struiken zijn gemaakt van stukjes zeeschuim dat is bespoten met lijmspray en bestrooid met coarse-turf van woodland scenics en van andere merken zoals Heki. Ook zijn struiken gemaakt van ruwe bruine schapenwol dat uit elkaar is getrokken dan met lijmspray is bespoten en weer is bestrooid met coarse turf. Om het effect van dode takken en bladeren te krijgen kun je ook wat fijne gele turf van woodland opstrooien. Denk erom dat je zeeschuim en wol nooit dicht strooit anders verlies je effect van diepte en takkenstructuur. Daarnaast is een fijn soort mos toegepast dat je in de natuur kunt vinden. Onkruid is gemaakt van stukjes touw, silflor (silhouette) materiaal dat is bedoeld voor maken van naaldbomen, en diverse mossen. Ook is Heki-flor aangebracht direct op de ondergrond en dat geeft ook een goed effect.

Water

Op de Bernina Bahn stroomt een riviertje beginnend op de voorgrond aan de linkerkant. Deze stroomt verder langs de achterkant van het station/parkeerplaats, stroomt onder drie bruggen door en mond uit op de voorgrond aan de rechterkant van de baan. We hebben gekozen voor een jaarperiode waarin niet al te veel water door de rivier loopt en dus delen van de rivierbedding droog staan. De rivier bedding is gemaakt van zand, steentjes en stenen in diverse maten. Er is gezocht naar steentjes met kleuren die passen bij de kleuren van de rotsformaties. Dat is o.a. gevonden in tuincentra en deels betreft het spul dat is meegenomen uit Zwitserland na diverse vakanties. Het maken van een goede rivier bedding is essentieel, daarna komt er pas water in. Het water is in dit geval gemaakt van glanzende acryl-gel verkrijgbaar bij kunsthobbyzaken. Ca 4 lagen acryl gel zijn aangebracht met de kwast(je) daarbij zorgvuldig lettend op delen van stenen die onder water dan wel boven water moeten komen. Stenen boven water zijn niet behandeld. Voordeel van werken met acryl-gel is dat je golven krijgt en geen spiegelglad oppervlak dat ontstaat na toepassing van giethars. Daarna is nog een laagje acryl-glansvernis aangebracht voor een nog betere lichtweerkaatsing. Schuimend water is gemaakt van witte acryl verf. Een overzicht van methoden voor modelleren van water kunt u vinden in de Modelspoorwegen augustus 2004 en januari 2005 (dit is een blad van de contactgroep NMRA Nederland) en een methode voor watervallen is beschreven in de Signalglocke 2/2006

Klik hier of kijk in het menu hierboven bij modelbouw tips en u vindt op deze site een uitgebreider artikel over water op de baan.




Voor meer foto's over hoe wij ons landschap vormgeven kunt u kijken op de pagina Campocologno-Brusio in de linker kolom of klik hier.

Waterval.

Op de overgangsbakken van Campocologno naar Brusio is een puinhelling aangelegd, een beekje met sterk verval en watervallen. De beekbedding is gemaakt van steentjes (gips en kattegrit). Daaroverheen is enkele lagen glanzende acrylmedium aangebracht en na droging plukken uit elkaar getrokken wit textiel. Ook het witschuimende vallende water van de waterval is gemaakt van uit elkaar getrokken textiel. Kijk bij de modelbouw tips voor meer detail.

Meertje.

Naast een stromende rivier en watervallen hebben we in 2014 ook een meertje gemaakt. Zie voor foto's bij het onderdeel Meertje

Hans Hosang
Han van Knippenberg

Terug naar de introductie pagina.